راه های تشخیص زعفران اصلی از تقلبی

 

 

تشخیص زعفران اصلی از زعفران تقلبی یک مسئله حیاتی است که برای مصرفکنندگان بسیار اهمیت دارد. در این متن، به بررسی روش ‌های مختلف و کارآمد برای تشخیص زعفران اصلی و جلوگیری از تقلب در خرید و مصرف زعفران پرداخته خواهد شد. با این راهنمای جامع، میتوانید بهترین زعفران خالص را انتخاب کرده و از کیفیت بالای آن لذت ببرید.

 

 ۱)آب سرد(رایج ترین روش):

یکی از روش های رایج برای تشخیص اصالت زعفران، استفاده از آب سرد است. زعفران خالص در آب سرد رنگ زرد میدهد، در حالی که زعفران تقلبی ممکن است رنگ قرمز تیره ای به آب بدهد.

در صورت این اتفاق میتوانید از خالص بودن زعفران خود مطمئن شوید.

در واقع زعفران خالص و اصل به مرور زمان رنگ آب را تغییر میدهد اما زعفرانهای تقلبی بلافاصله بعد از اینکه در آب سرد قرار میگیرند، مقدار زیادی رنگ قرمز تیره پخش میکنند و نخها پس از مدت کوتاهی سفید میشوند.

 

 

 

 ۲)طعم زعفران و عطر زعفران:

زعفران خالص باید طعم تلخ و بوی شیرینی شبیه ترکیب عسل و یونجه داشته باشد ، اگر طعم زعفران شما شیرین است، پس احتمالا زعفران خریداری شده تقلبی باشد. برخی از سودجویان به منظور افزایش وزن کلی زعفران، عسل یا شکر را به محصول اسپری میکنند و به همین دلیل با چشیدن آن، طعم شیرینی را احساس میکنید. توصیه میشود هر مقدار زعفرانی را که نیاز دارید، حتی بستههای زعفران 1 گرمی مورد نیازتان را به طور مستقیم از کشاورزان تهیه کنید.

 

۳)رنگ و شکل زعفران:

زعفران واقعی حتی از نظر ظاهری با تقلبی متفاوت است. نخ های زعفران واقعی به شکل شیپور با رنگ طلایی تیره هستند. یعنی اگر تارهای زعفران در یک انتها برآمدگی نداشته باشد، زعفران شما خالص نیست. با این حال صرفا بررسی ظاهر زعفران برای تایید اصالت آن کافی نیست، زیرا محصولات مشابه زیادی با رشته های زعفران مانند ساقه های رنگ شده ذرت، گلرنگ و حتی رشته های گوشت قرمز وجود دارد. به همین دلیل علاوه بر توجه به ظاهر زعفران، حداقل باید از یک راه دیگر برای اثبات خلوص آن استفاده کنید.

 

۴)مالیدن نخ های زعفران بین انگشتان:

ابتدا چند رشته از زعفران را در آب سرد قرار دهید. سپس با انگشتان خود رشتههای زعفران را مالیده و بررسی کنید. اگر رشتههای زعفران تقلبی از هم جدا شده و به شکل پودر درآمده باشند، این نشاندهنده تقلبی بودن زعفران است. همینطور می توانید، رنگ باقیمانده از زعفران را نیز بررسی کنید. اگر رنگ زعفران متمایل به زرد یا نارنجی باشد، زعفران خریداری شده واقعی و خالص است.

 

۵)بسته بندی:

بستهبندی زعفران هم میتواند نحوه تشخیص زعفران اصل باشد. زعفران خالص باید در بستهبندی هواگیر نگهداری شود، در حالی که زعفران تقلبی این ویژگی را ندارد.

 

 ۶)جوش شیرین:

راه دیگر برای تشخیص اصل بودن زعفران این است که کمی جوش شیرین را در مقداری آب حل کنید. زعفران خالص در محلول آب و جوش شیرین به تدریج رنگ زرد می دهد، در حالی که زعفران تقلبی رنگ نارنجی یا زرد مایل به نارنجی میشود.

 

۷)کلاله:

کلالههای زعفران اصل براق نیستند. در برخی موارد، در زعفران تقلبی، کلاله گیاههای دیگر مانند ذرت رنگ میشوند و به جای زعفران اصلی عرضه میشوند. تفاوت اصلی بین کلالههای این دو گیاه در شکل آن هاست؛ کلالههای زعفران حالت منحنی دارند که می تواند در تشخیص زعفران اصل به شما کمک کند. اما باید در نظر داشته باشید گیاه گلرنگ از نظر ظاهری شبیه به زعفران اصل است، بنابراین توصیه میشود تنها به ظاهر آن اعتماد نکنید و به رنگ و بوی آن دقت کنید.

 

 

۸)چرب بودن زعفران:

برای تست خلوص زعفران، روش ساده دیگری نیز وجود دارد. برخی از فروشندگان متقلب، برای افزایش وزن کلی زعفران به آن روغن اضافه می کنند تا علاوه بر سنگین شدن، رشتههای زعفران براق تر از آنچه هستند، به نظر برسند. برای تشخیص اینکه آیا زعفران دستکاری شده و روغن به آن اضافه شده یا خیر، می توانید زعفران را بین چند تکه کاغذ قرار داده و فشار دهید. اگر به زعفران روغن اضافه شده باشد، مطمئنا مقداری از آن روی کاغذ ظاهر می شود و همین، ثابت می کند که محصول دستکاری شده است.

 

 ۹)رنگ شعله:

کمی زعفران را روی اجاق گاز و روی شعله گاز شهری متان بگیرید. اگر رنگ آن به بنفش یا نارنجی تغییر کرد، زعفران شما اصل است. اما زعفران تقلبی به رنگ زرد تبدیل میشود.

 

 ۱۰)تشخیص زعفران اصل از تقلبی با بنزین:

یکی دیگر از روشهای جالب و کمتر شنیده شده برای تشخیص زعفران اصل از تقلبی، استفاده از بنزین است؛ چرا که زعفران در بنزین حل نمی شود. بنابراین اگر زعفران در بنزین حل و رنگی شود، مطمئن باشید که زعفران شما خالص نیست.

 

 ۱۱)برگه آزمایش زعفران؛ مطمئنترین و دقیقترین راه:

جالب است بدانید به جز خریدهای کوچک زعفران در خرید عمده زعفران نیز تاجران به دنبال صحتسنجی کیفیت زعفران هستند.

در این معاملات با استفاده از برگه آزمایش زعفران کیفیت زعفران بررسی شده و نتایج آن اعلام میشود.

 

 ۱۲)بررسی نخود زعفران:

یک روش دیگر برای تشخیص زعفران اصلی از تقلبی، بررسی نخود زعفران است. نخود زعفران اصلی باید سرخ و نرم باشد، در حالی که نخود زعفران تقلبی ممکن است سفید یا سخت باشد.

 

 ۱۳)روشنایی:

زعفران اصلی باید در مقایسه با زعفران تقلبی، نور خورشید را به خوبی انعکاس دهد و رنگ آن باید در حضور نور طبیعی متلألئ باشد.

 

 ۱۴)قیمت:

زعفران اصلی به دلیل فرآیند پرهزینه تولید، قیمت بالایی دارد. بنابراین، اگر زعفران به قیمت بسیار پایینی فروخته می شود، احتمالاً زعفران تقلبی است.

 

روش های تقلب در فروش زعفران: 

گیاه گلرنگ

گلرنگ یک گیاه خودرو است که عمدتاً برای استخراج رنگهای طبیعی استفاده می شود. این گیاه دارای گلهای زرد، نارنجی یا قرمز است که مواد رنگی قوی و مفیدی دارند. در بیشتر موارد افراد سودجو این گیاه را به زعفران اضافه می کنند. گلرنگ یک جایگزین ارزان برای زعفران در مصارف پختوپز است؛ چرا که ظاهری شبیه زعفران دارد. همچنین از گلرنگ برای منسوجات رنگریزی بهعنوان یک ماده خشک کننده طبیعی استفاده می شود.

 

 • افزایش وزن زعفران :

همچنین برخی افراد ممکن است برای افزایش وزن زعفران به آن روغن، عسل، نمک یا شکر اضافه کنند. بهترین راه برای خرید زعفران اصل خرید از یک فروشگاه آنلاین زعفران است که این ادویه را مستقیما از کشاورزان به دست شما میرساند.

 

 • افزودن ناخالصی:

یکی دیگر از راه های تهیه زعفران تقلبی افزودن ادویههای مشابه دیگر به محصول است که با بو، طعم، ظاهر و قیمت زعفران قابل تشخیص هستند. مثلا مقداری ابریشم، ذرت یا رشتههای نارگیل را به رنگ قرمز درآورده و به عنوان زعفران می فروشند.

 

امیدواریم با توجه به راهکارهای ارائه شده بتوانید به راحتی زعفران اصلی را از تقلبی تشخیص دهید.همچنین، شما می توانید برای سفارش زعفران اصل در هر نقطه از کشور که هستید، به فروشگاه نگین زعفران مراجعه کرده و سفارش خود را ثبت نمایید.

 

متن سربرگ خود را وارد کنید


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانهدسته‌هاحساب کاربری
جستجو کردن